Seaweed

 

Hej peeps 🙂

Jeg har fået en mail med en opfordring – Jannie fra KBH vil gerne høre lidt om det hersens tang, som jeg spiser så meget af 🙂

Jeg vil sige lidt om de mest almindelige slags, og smække billeder ind,
hvis jeg kan finde nogle vellignende.

|

Arame:

Tynde tråde af forkogt tang, der svulmer en del op ved tilberedning.
Skyl i rigeligt vand og lad evt. stå i blød i 10 min.

Billede af henholdsvis tørret og tilberedt arame tang:

|

 

|

|

Hiziki (hijiki):

Sorte tykke tangtråde, der svulmer endnu kraftigere op ved tilberedning end arame.

 Skylles og stilles i blød i 20 min.
Egner sig til småretter og til at marinere.

Hiziki med gulerødder:

|

|

Kombu:

En læderagtig kraftig tangplante, der særligt indgår i bønneretter, stuvninger og supper. Kendes også under navnet Kelp.

Kombu er en naturlig smagsforstærker pga. dens indhold af glutaminsyre, der fremmer smagen i andre ingredienser, den tilberedes sammen med.
Den har en unik evne til at forkorte kogetiden af bælgfrugter og gøre dem lettere fordøjelige.
Kombu indgår i den traditionelle japanske suppefond dashi.

Kombu kan renses, ved at man folder den ud og børster støv og småsten af med en tør klud. Den kan klippes i mindre stykker med en saks eller lægges kort tid i blød (5 min.), inden den skæres.

Den japanske kombu er den bedste og letteste at anvende.

Tørret plade kombu:

|

|

Nori:

Tynde tangplader, der hverken skal skylles eller lægges i blød inden brug.

Ristet nori kan smuldres eller klippes i lange strimler eller tern og bruges som drys over maden (på korn, pasta, supper m.m.).

Noripladerne ristes ved at holde dem en af gangen ca. 10 cm over et gasblus (brødrister kan også bruges) og bevæge dem frem og tilbage, indtil norien er let sprød og har skiftet farve til lysegrøn – det tager nogle få sekunder og kan ses ved at holde pladen op mod lyset.

Nori bruges bl.a. til sushiruller – sushinori er allerede blevet ristet.

Sushinori:

|

|

Wakame:

Min personlige favorit 🙂

En blød og mild tang, der mest bruges i supper.
Den er sammenviklet, og iblødsætning 3-5 min. er nødvendig for både rensning og udskæring.

Den hårde stilk skæres som regel fra, når den bruges til supper og salater, hvor den koges kort tid, ellers skæres den meget småt.
Bladene skæres ud og foldes i bidstørrelser.

Fås også som instant.

Wakame tang efter iblødsætning:

|

|

Jeg håber, at du kan bruge det Jannie,
og selvfølgelig også alle andre som læser med 🙂

|

XOXO
Frida

|

Leave a comment

